Lluís
Enric Apesteguia Ripoll, Mª
Cristina López Martí i Francisca
Deyà Ferriol,
en
representació i com a regidors d'Agrupació DEIA,
INFORMAM
FETS
Durant
aquesta legislatura, l'Ajuntament de Deià ha contractat 7 persones:
2 mitjançant una convocatòria pública i amb valoració de mèrits;
5 sense cap procés públic i ni valoració de mèrits. D'aquests 5,
4 estan contractats avui dia:
1.-
Lloc de manteniment. Contractat el setembre de 2011 per sis mesos
prorrogats, convertit automàticament en interí indefinit (la qual
cosa, per generalitzada, no deixa de ser un possible cas de
prevaricació).
2.-
Lloc de manteniment. Contractat el setembre de 2013 per sis mesos
prorrogats, convertit automàticament en interí indefinit (la qual
cosa, per generalitzada, no deixa de ser un possible cas de
prevaricació).
3.-
Lloc de controlador d'ORA. Contractat el juliol de 2014 per sis
mesos.
4.-
Lloc de controlador d'ORA. Contractat el juliol de 2014 per sis
mesos.
La vinculació de quasi tots els treballadors contractats al Partit Popular (directa o familiarment) va en perjudici d'ells mateixos i de la resta de la ciutadania: hom no pot comparar els seus mèrits a qualsevol altre possible candidat i l'ombra de sospita cobreix tot el procés de selecció.
ANTECEDENTS
A LA DENÚNCIA
L'anterior
secretari va respondre per escrit al nostre portaveu el 5 de novembre
de 2013 que el procediment triat era legal i que s'havia de
diferenciar entre la cobertura d'una plaça i la cobertura dels llocs
de feina; més enllà de com d'esotèrica és aquesta diferència, el
mateix secretari reconeixia que era una situació provisional i
excepcional, només explicable per la imprescindibilitat i
inaplaçabilitat de les feines.
Com
es pot veure als llocs de feina 1 i 2 de l'apartat anterior, la
situació és del tot menys provisional; i per als llocs de feina 3 i
4, no s'explica la imprescendibilitat i inaplaçabilitat de les
feines (se sap de fa mesos que el servei d'ORA seria municipalitzat).
FONAMENTS
JURÍDICS
A
l'Administració espanyola, la selecció de personal s'ha de dur a
terme atenent a tècniques objectives que valorin aptituds i
coneixements.
Els
principis que regulen l'accès a la Funció Pública provenen dels
articles 23.2 i 103.3 de la Constitució Espanyola (CE), referents a
la igualtat, mèrit i capacitat. Ambdós preceptes no constitueixen
compartiments estancs que hagin d'interpretar-se i aplicar-se per
separat, sinó que una lectura i interpretació correcta dels
mateixos passa per reconèixer-ne la interrelació.
Principi d'Igualtat- S'estableix a l'article 23.2 de la CE que disposa que “els ciutadans tenen dret a accedir en condicions d'igualtat a les funcions i càrrecs públics”.
Principi
del Mèrit i la Capacitat-
Es disposa a l'article 103 de la CE que la regulació de l'accés a
la funció pública es farà d'acord amb els principis de mèrit i
capacitat, que seran els únics paràmetres qe doten de contingut el
principi d'igualtat. Així, el Tribunal Constitucional ha tengut
ocasió d'assenyalar que el principi d'igualtat es romp quan es tenen
en compte altres valors.
Aquests
drets constitucionals s'articulen com principis rectors a l'accés a
la feina pública, tal i com disposa l'article 55 de la Llei 7/2007
de 12 d'abril de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, que estableix
en el seu apartat primer que “tots
els ciutadans tenen dret a l'accés a la feina pública d'acord amb
els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, (...)”.
Ara
bé, juntament amb aquests tres principis derivats expressament de la
CE, l'Estatut recull una altra sèrie de principis aplicables als
procediments de selecció, que si bé no apareixen expressament en el
text constitucional, són indispensables per a l'efectivitat dels
primers. Així, l'apartat 55 fa referència a la publicitat de les
convocatòries i de les seves bases; la transparència; la
imparcialitat , independència i professionalitat dels membres dels
òrgans de selecció; l'adequació entre els continguts dels
processos selectius i les funcions o tasques a desenvolupar; i
l'agilitat, sense perjudici de l'objectivitat en els processos de
selecció.
Els
principis de mèrit, igualtat i capacitat i la interpretació que el
Tribunal Constitucional n'ha efectuat no determinen la seva aplicació
exclusivament en el procediment d'ingrés a la funció pública,
sinó que es fan vigents durant tota la vida funcionarial i es
fan sobretot patents en l'establiment dels sistemes de provisió de
llocs de feina
i en el sistema de carrera administrativa i de promoció interna.
Per
això i sense renunciar a altres vies de fer valer la legalitat,
DEMANAM
1.-
Que se'ns entregui còpia de tota la informació referida a aquestes
contractacions.
2.-
Que la Secretaria d'aquest Ajuntament es pronunciï en el menor plaç
possible sobre els fets aquí exposats i actuï al respecte segons
les seves competències i sota la seva responsabilitat.
A
Deià, 7 de juliol de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada